Förvirringskassan

Jag har precis avslutat ett telefonsamtal med en (eller egentligen två) handläggare på Försäkringskassan. De stal 17 minuter av mitt liv.
  Min ursprungliga fråga var om jag skall få någon utbetalning av de tio pappadagarna man har rätt till i samband med barnets födelse. På grund av att Elsa opererades så begärde jag vård av barn de dagar vi var på sjukhuset och kompletterade min ansökan med pappadagarna, som alltså gäller de dagar jag skulle jobbat när vi var hemma igen från sjukhuset. Detta har dock förvillat handläggarna som inte förens nu kunnat fatta beslut om vård av barndagarna, men av vad jag kunde utläsa så hade inget beslut tagits om pappadagarna vilket jag så klart undrade över och därav mitt telefonsamtal. 
  Först fick jag prata med någon som inte alls verkade förstå någonting. Efter ett tag lyckades jag dock klarlägga mitt ärende för honom vilket då fick honom att vidarekoppla mig till en annan handläggare som tydligen hade en högre behörighet och således hade åtkomst till den information jag behövde. Suck. Efter att återigen fått förklara mitt ärende fick jag så svaret att beslutet fattats och pengarna borde, observera b-o-r-d-e, överföras de närmaste dagarna. Anledningen till att jag inte kunde se beslutet var en bugg i deras system.
  Min reflektion blir således; varför ha ett internetbaserat system där man ändå måste ringa till en handläggare för att kunna få se sina eventuella utbetalningar. Dubbelt arbete för alla. En möljig devis för Försäkringskassan.


Kommentarer
Postat av: Anonym

Tänk att Försäkringskassan är sig lik, tryggt! ;-)

Mamz

2008-12-04 @ 23:18:40

Kommentera inlägget här:

Namn:
Kom ihåg mig?

E-postadress: (publiceras ej)

URL/Bloggadress:

Kommentar:

Trackback
RSS 2.0